aylalaland

– baserat på en verklig historia

Lodrätt 2. (Aylala saknar ord)

with 30 comments


Onsdag eftermiddag, jag kastar en snabb blick i spegeln och hajar till. Vad tusan!? De där svarta, runda – som skymtar i smala springor rakt framför mig – brukar inte de vara gröna. Åtminstone nästan. Och liksom hallå, ska det inte vara vitt omkring dem. Till skillnad från rosagrått. Som överstekt kotlett. Inte undra på att folk hela dagen frågat hur jag mår. Jag mår finfint, svarar jag och ser ut som om jag håller på att dö. Eller snarare som om det redan hänt.

Svinkoppor, har ni hört talas om det. Här vaccinerar man sig mot den ena grissjukan men får den andra. Igen. När jag googlar impetigo får jag veta att det är något som drabbar småbarn och jag antar att det är därför jag senare får visa leg på Systembolaget. Igen. På apoteket frågar biträdet om salvan jag efterfrågar är till mitt barn. Men TITTA på mig för fan, jag ser ju inte klok ut, säger jag inte. Tänker. Fast egentligen är det inte så himla farligt. Bara lite fult i närbild. Och det har absolut ingenting med ögonen att göra.

Ögonen är bara trötta och de förblir trötta trots att jag sov som klubbad redan påväg ner mot kudden klockan halv tio igår och gav mig själv sovmorgon imorse. Trötta och grå. Och lite onda. På alla tolkningsbara sätt.

Och jag undrar om den lilla gropen mellan näsans skiljevägg och överläppen, den som liksom bildar amorbågen, har något namn. Jag kan det inte. Jag saknar ord.

 

Written by aylala

17 december, 2009 den 09:38

Publicerat i Okategoriserade

30 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Snorgropen?

    Persefone

    17 december, 2009 at 09:45

    • Den ja, precis den. Vad heter den? ;-D

      Aylala

      17 december, 2009 at 09:51

  2. Gomspalt!nääärå, jag bara skojar. ;o)

    Barbro

    17 december, 2009 at 09:46

    • Själv har jag tänkt ”frenulum” sedan jag började fundera på saken… Men detär ju också fel. Där.

      Aylala

      17 december, 2009 at 09:52

  3. Men hallå det här låter ju helt värdelöst. Krya på dig snäckan!!!

    Cookies

    17 december, 2009 at 11:24

    • Äsch jag mår finfint, säger jag ju. Jag är bara lite ful och fan vet att jag har vanan inne. Däremot undrar jag fortfarande om det finns ett ord. 😀

      Aylala

      17 december, 2009 at 11:30

  4. Jag kanske tänker fel nu, men frenulum sitter väl inte på dig över huvud taget? OM den gör det så sitter den väl UNDER huvud… taget…*vad krångligt det blev*

    Lennart

    17 december, 2009 at 11:32

    • Sitta på och sitta på, nu får du ge dig Lennart. Jag vill bara ha mitt ord.

      Aylala

      17 december, 2009 at 11:41

  5. Här kan du läsa om Muscles of sadness

    j

    17 december, 2009 at 11:39

    • Av en händelse var det just ”depressor labii inferioris” som fångade min uppmärksamhet.

      Aylala

      17 december, 2009 at 11:42

  6. j

    17 december, 2009 at 11:42

    • Emo?! Hahhaah.

      Aylala

      17 december, 2009 at 11:48

  7. Jag tror att det är ”frenulum labii superioris” du far efter, men såvitt jag kan begripa sitter det inte ovanför munnen utan under överläppen och bakåt i gommen. Jag fick mitt bortopererat när jag var i nioårsåldern, för det påstods att mina framtänder skulle flytta sig närmare varandra då, vilket de givetvis inte gjorde. (Det var enda gången under min uppväxt som jag fick bedövning)”Läppband” kallade min tandläkare det, men det är som sagt inte svaret på din fråga.

    Barbro

    17 december, 2009 at 11:50

    • Oh. Det finns ett i munnen också alltså?! 😀 Ja naturligtvis, nu när du säger det. *känner efter med tungan* Fast ja, nä det var varken det jag eftersökte eller det jag tänkte på. Det var bara ett irriterande ord som vägrade släppa fast jag visste det var fel.Men jag har hittat ordet nu! Ha! Philtrum!

      Aylala

      17 december, 2009 at 11:53

  8. ja hahaha emo på apa.orgkan det bli mer sorgligt.

    J

    17 december, 2009 at 11:54

    • Ja. Man kan ha impetigo i philtrum.

      Aylala

      17 december, 2009 at 01:33

  9. Philtral dimple! Det är GROPEN du far efter.

    Barbro

    17 december, 2009 at 11:58

    • Precis ja. Sa jag inte det? 😀

      Aylala

      17 december, 2009 at 01:33

    • Aha! Nu förstår jag vad du menar. Doh. Jag tror hela grejen heter philtrum. På latin då. Sen har den säkert olika delar…som verkar heta dimple och column, på engelska. Eller?

      Aylala

      17 december, 2009 at 03:55

  10. Eller snorrännan, på ren svenska :oD

    Barbro

    17 december, 2009 at 12:00

    • Ibland gillar jag inte ren svenska.

      Aylala

      17 december, 2009 at 01:34

  11. -Så fick jag användning för mitt senast inköpta lexikon, Bildordbok svenska/spanska.Det heter ”näsfåra” eller surco nasolabial, por los que hablan español.

    portolanseglaren

    17 december, 2009 at 12:28

    • Näsfåra. Det gillar vi. Näsfåra eller philtrum, lite beroende på hur beläst och snobbig man vill låta.

      Aylala

      17 december, 2009 at 01:36

  12. -um är det ett suffix för grop/hål typ? Jag tänker rectum. Men sen tänker jag scrotum, och tänker att nej. Kanske inte. Men, scrotum kan kanske vara som ett hål eller grop ändå då? Nåväl, skönt att du mår bra. Att se ut som skit är dock trist. 🙂

    Daniel

    17 december, 2009 at 01:42

    • Mjae. -um är väl e singularändelse? Faktum och fakta. Spektrum och spektra. Scrotum och scrotahahahaha…

      Aylala

      17 december, 2009 at 03:27

  13. Jag har ju alltid tyckt att min grop har formen av en bättre filad och tillfixad nagel så jag kallar den nagelgropen. Jaja alla, precis ALLA vet exakt vad jag menar när jag säger det. 😛

    MaRiA

    17 december, 2009 at 04:41

    • Jag brukar för det mesta fila mina naglar ganska fyrkantiga. En sådan philtrumgrop hoppas jag inte du har.

      Aylala

      18 december, 2009 at 08:51

  14. Ibland är livet bara för härligt..=)

    micketrav

    17 december, 2009 at 08:49

    • Livet är härligt nästan jämt. Om man inte bryter ihop över lite äckliga eksem. ;-D

      Aylala

      18 december, 2009 at 08:52


Lämna en kommentar